Meike Helleman noemt haar boek ‘Het Leger van de Ribben’ een prentenboek voor grote mensen.

Hier heeft zij gelijk in, want zij vertelt een duister sprookje. Zij vertelt over haar strijd met haar eigen eetstoornis, prachtig uitgebeeld door het personage Walter. Met simpele, maar krachtige tekeningen wordt het verhaal verteld over de mysterieuze en kwaadaardige man, die met sluwe trucjes de macht krijgt over een onzeker meisje. De lezer wordt meegenomen in de giftige gedachten die Walter in haar hoofd stopt en hoe zij wordt meegetrokken in een negatieve spiraal.

Het taalgebruik in het boek is simpel en samen met de simplistische tekeningen komt het verhaal soms kinderlijk over. Dit voelt wrang, omdat het verhaal zelf zo triest en ernstig is. Je voelt de beklemmende greep van Walter, aanschouwt de donkere kleuren en weet dat dit sprookje niet goed kan aflopen. Een ‘eind goed al goed’ geeft Helleman de lezer ook niet, maar zij laat het bij een open einde…

‘Het Leger van de Ribben’ is een kort, maar zeer informatief verhaal. De tekeningen en teksten zullen voor mensen met een eetstoornis zeker herkenbaar zijn. Doordat Helleman de eetstoornis uitbeeldt  als een persoon, in plaats van een onderdeel van zichzelf, wordt het duidelijk hoe de ziekte zich ontwikkelt en hoe het de gezonde geest kan overnemen. Dit is een belangrijk concept voor  mensen die strijden tegen deze ziekte en een manier om de eetgestoorde gedachten los te kunnen zien van hun eigen gedachten. Op dezelfde manier kan dit boek ouders en naasten helpen om inzicht te krijgen in de stoornis waaraan hun dierbare lijdt. Dit boek is exclusief te koop bij bol.com.

Deze recensie is geschreven door een ervaringsdeskundige vrijwilliger

Terug naar overzicht

De Vlinder