Tijdens dit theaterstuk zet Maartje Wikkerink, ervaringsdeskundige op het gebied van eetstoornissen, op originele wijze neer wat de impact van een eetstoornis is op het leven van de patiënt. Op beeldende wijze nam Maartje het publiek mee in de dodelijke macht van de eetstoornis, en gaf ze de zaal inkijk in het ziektebeeld van een patiënt.  Niet eten, heel veel eten, bewegingsdrang,  wegen, braken, laxeren, automutileren, onzekerheid, perfectionisme, de invloed van en op familie; allemaal facetten die de revue passeerden en waar voor mensen met een eetstoornis(verleden) hoogstwaarschijnlijk veel herkenningspunten in naar voor kwamen.

Ik werd zelf erg geraakt door het stuk dat Maartje neerzette; haar monologen pakten me vanaf het begin, de gebruikte muziek sloot hier bij aan en de manier van uitbeelden middels kartonnen poppetjes en teksten maakten erg inzichtelijk waar de interne strijd van een eetstoornispatiënt uit bestaat.  Meerdere malen leek het alsof ik mijn eigen verhaal voorbij hoorde komen: de eeuwige strijd, de wens gelukkiger te worden, maar toch de eetstoornis niet los durven laten. Maar ook de stappen op het enge, onbekende pad van herstel en alles dat hiermee gemoeid gaat.

Stillen is een aanrader voor een ieder die iets met eetstoornissen te maken heeft, of inkijk wil krijgen in dit ziektebeeld.

Geschreven door Marloes de Visser

Terug naar overzicht