De wolf in schaapskleren heeft als doel handvatten te bieden aan een ieder die te maken heeft met een persoon met een eetstoornis in zijn of haar omgeving. Het boek bevat 5 hoofdstukken, in elk hoofdstuk staat een bepaalde stap centraal. De onderwerpen die aan bod komen zijn zowel informatief als ervaringsgericht van aard; elk stuk informatie wordt ondersteund door testimonials vanervaringsdeskundigen. Er staan tips en oefeningen in die direct uitgeprobeerd kunnen worden, zodat ouders en omgeving meer inzicht krijgen in het proces van de eetstoornis.

Naar mijn mening is dit boekje de moeite waard om te lezen, wanneer je als omstander nog geen enkele kennis van eetstoornissen hebt. Het geeft een aardig beeld van wat er omgaat in het hoofd van iemand die aan een eetstoornis lijdt. De tips en oefeningen zijn inderdaad praktisch van aard, maar vragen ook van de persoon met de eetstoornis zelf veel openheid en zelfreflectie. Juist die laatste twee punten zijn naar mijn idee moeilijk te verwezenlijken, zeker wanneer iemand nog in de beginfase van zijn eetstoornis zit. Bepaalde oefeningen zijn erg afhankelijk van de fase waarin iemand verkeert, daar moet goed op gelet worden. Daarbij denk ik ook dat de omstander er alert op moet zijn niet op de stoel van de hulpverlener te gaan zitten. Een eetstoornis is een ernstige aandoening die helaas vaak niet alleen met behulp van de omgeving verholpen kan worden.

Mijn conclusie: prima boek voor het vergaren van informatie, maar voorzichtig zijn met het direct in de praktijk brengen.

Geschreven door Marloes de Visser

Terug naar overzicht